Hvad er et vikarbureau, og hvordan adskiller vi os fra de andre?

vikarer på vej op ad trappe for at symbolisere vikarbranche
BlueCollar-Square-Dark
BlueCollar-Arbejdskraftudengraenser
Picture of Af Casper Sørensen

Af Casper Sørensen

Driftschef

Opsummering af tre hovedpointer i dette indlæg:

  • Et vikarbureaus primære funktion er at forbinde virksomheder med midlertidig indlejet arbejdskraft.
  • Velfungerende vikarbureauer har dermed et stort netværk af både kandidater og arbejdsgivende virksomheder.
  • Der findes mange forskellige typer vikarbureauer, og både som kunde og kandidat skal man kende forskellen på dem for at vælge rigtigt.

Table of Contents

Et vikarbureau har en nødvendig funktion på et arbejdsmarked, hvor arbejdsgiver og -tager ofte har svært ved at finde hinanden. Men hvordan fungerer et vikarbureau helt præcist? Og hvilket vikarbureau er egentlig det bedste til netop dine behov?

I dette indlæg får du vores ærlige perspektiv på alle facetter af vikarbranchen.

Hvad er et vikarbureau?

Et vikarbureau er en virksomhed, der formidler, typisk midlertidig, arbejdskraft til virksomheder.

Vikarbureauet fungerer dermed som bindeled mellem virksomheder, der har brug for ekstra arbejdskraft, og kvalificerede vikarer, der søger jobmuligheder. 

Det kan både være korte tidsbegrænsede ansættelser (et klassisk vikariat), en prøveansættelse (Try & Hire) eller et vikariat med intention om fastansættelse.

Hvad er unikt ved BlueCollar som vikarbureau?

Vores primære fokus er at levere udenlandske vikarer rekrutteret fra lokale kontorer i vores samarbejdslande. Det har vi gjort siden 2009.

Som et af få vikarbureauer i Danmark har vi opnået certificering af Vikarbranchen, hvilket er en garanti til både kunder og vikarer om, at vi overholder højeste standarder indenfor ansættelsesvilkår.

Vi har specialiseret os i at betjene store bygge- og industrivirksomheder – med alle typer håndværkervikarer og internationale kandidater.  

Hvordan fungerer et vikarbureau?

Et vikarbureau fungerer ved at opbygge et netværk af kunder og vikarer, som bureauet kan matche.

Virksomheder med behov for arbejdskraft kontakter vikarbureauet og beskriver deres behov. Vikarbureauet rekrutterer derefter i egen database eller eksternt efter passende kandidater, der matcher de ønskede kompetencer og erfaring.

Når matchet er på plads, formidler vikarbureauet ansættelsen, administrerer lønningerne og sørger for, at både virksomheden og vikaren er tilfredse. Vikarbureauet tjener typisk penge pr. arbejdstime for vikaren.

Hvilket vikarbureau skal jeg vælge - både som kunde og kandidat?

Som kunde/arbejdsgiver skal du nøje vurdere de enkelte vikarbureauers speciale mod hinanden. Hvem har specialiseret sig i den type arbejdskraft, du skal bruge?

Samtidig er det vigtigt at kigge på bureauernes omdømme og certificeringer. Læs, hvad tidligere kunder har sagt, og hvilke officielle organisationer, der siger god for bureauerne.

Som kandidat afhænger det af dine færdigheder, erfaring og karrieremål.

Det er vigtigt at undersøge bureauerne omhyggeligt, overveje deres specialiseringer og omdømme, samt evt. kontakte tidligere eller nuværende vikarer for feedback, før du træffer en beslutning.

Forskellige typer vikarbureauer med forskellige specialer

Der findes forskellige typer vikarbureauer, der specialiserer sig i forskellige brancher og sektorer. Nogle eksempler inkluderer:

  • Byggeri, produktion, industri og anlægsvikarbureauer: Specialiserer sig i håndværksorienterede jobs.
  • Kontorvikarbureauer: Fokuserer på områder som administration og sekretariat.
  • IT-vikarbureauer: Specialiserer sig i områder som softwareudvikling og netværksadministration.
  • Sundhedsvikarbureauer: Betjener sundhedssektoren med sundhedspersonale som sygeplejersker, SOSU-assistenter og læger.

Generelt opstår vikarbureauer ud fra markedsbehov. Desto større behov for arbejdskraft i en bestemt sektor, jo mere behov er der for levering af kompetent arbejdskraft.

For tiden er der f.eks. stort behov for sygeplejersker, og derfor ser vi mange nye vikarbureauer indenfor netop den branche.

Hvordan starter man et vikarbureau?

 For at komme i gang som vikarbureau skal man:

  • have et indgående kendskab til arbejdsmarkedet, herunder særligt de brancher og sektorer, man vil levere arbejdskraft til.
  • specialisere sig i bestemte områder for at differentiere sig fra konkurrenterne.
  • have finansieringen på plads, da man skal kunne dække driftsomkostninger og lønninger for personale og vikarer fra dag 1.

Samtidig bør man relativt hurtigt gå efter at opnå officielle certificeringer, som giver kunden et tillidsfundament at vælge virksomheden til på.

At starte et vikarbureau kræver en kombination af de rette kompetencer, et godt økonomisk fundament og de rette certificeringer.

Hvordan melder man sig ind i et vikarbureau?

Processen for at blive en del af et vikarbureau indebærer normalt at ansøge online eller personligt, hvorefter vikarbureauet foretager nødvendige interviews og/eller tests for at vurdere kompetencer og erfaring.

Hvis der er et match, bliver man en del af bureauets kandidatpulje og er klar til at blive præsenteret for midlertidige jobmuligheder.

Når der dukker en jobmulighed op, man ønsker at acceptere, bliver der formidlet en ansættelsesaftale, hvorefter arbejdet starter.

vikarbureau alt om
Vikarbureauer servicerer mange forskellige brancher. Husk at vælge det, der passer til din.

Hvor mange vikarbureauer er der i Danmark?

Antallet af vikarbureauer i Danmark varierer pga. åbninger og lukninger af bureauer. Pr. 2022 var der opgjort 1301 vikarbureauer. Heraf havde 389 over 5 ansatte.

Det kan være svært at sortere i de mange muligheder, og netop derfor er det ekstra vigtigt at snakke med flere bureauer og lave nøje research, før du vælger dit bureau.

Hvad er det bedste vikarbureau?

Det bedste vikarbureau er subjektivt og afhænger af individuelle behov og præferencer. De fleste bureauer vil nok betegne sig som blandt de bedste – os selv inklusive 😊

I bedømmelsen af et vikarbureau er det vigtigt at overveje faktorer som:

  • Omdømme (siger både kandidater og kunder gode ting om bureauet?)
  • Løn- og arbejdsforhold (sørger bureauet for ordentlige ansættelsesvilkår efter gældende lovgivning?)
  • Kundeservice (leverer bureauet en ekstraordinær service, herunder hurtige svartider og effektiv problemløsning?)
  • Specialisering (dækker vikarbureauet dine behov for arbejdskraft)?

Når du har en dybdegående vurdering hertil, kan du udvælge det bedste vikarbureau til dine behov.